Pijn?

Willem (48) heeft al tien jaar last van lage rugpijn. Een beknelde zenuw zorgde destijds voor acute pijn en daarna is die nooit helemaal weggegaan. Herkenbaar? Dat kan, want wereldwijd is lage rugpijn de belangrijkste (!) oorzaak van problemen die mensen ervaren. Pijn betekent namelijk allerlei belemmeringen: in je werk, hobby’s, contacten. Willem leidt ondanks de voortdurende pijn een actief leven. Toch klopte hij onlangs bij ons aan. Hij wilde weten of er iets kon veranderen aan zijn pijn.

En dat kan. Hoe? Lastig in twee zinnen uit te leggen, maar het heeft ook te maken met hoe wij, mensen, over pijn denken. Dat beeld klopt niet.

Eén van onze fysiotherapeuten is Edwin de Raaij. Hij doet promotieonderzoek naar langdurige pijn. We denken dat pijn rechtstreeks verbonden is met schade in ons lijf. Je stoot je scheenbeen: auw! Een andere keer schopt je zoontje hard tegen je scheenbeen, tijdens een fanatiek voetbalspelletje, en je voelt het nauwelijks. Dezelfde schade, minder pijn. Betekent dat dat pijn ‘tussen de oren zit’? Zeker niet. Pijn is echt, altijd. Pijn betekent echter niet altijd dat er iets beschadigd is. Dat blijkt ook uit cijfers: meer dan 95% van de lage rugpijn heeft geen duidelijke medische oorzaak. Maar juist bij die onduidelijkheid begint de onrust en onzekerheid. Wat heb ik? Wat is de oorzaak? Wat kan ik eraan doen? Hoelang duurt het? Wat zijn de gevolgen? Op die vragen zoeken we bij Fysio Sluijters een antwoord, met de patiënt. Die antwoorden hebben meestal complexere oorzaken dan die ‘schop tegen je been’. Of de beknelde zenuw van Willem. Terug naar hem. Doordat hij tien jaar geleden zoveel pijn heeft gehad, is hij sindsdien extra ‘beschermend’ over zijn rug. Hij is – bewust en onbewust – bang dat de pijn terug komt en stiekem bang dat zijn rug helemaal kapot gaat. Daardoor beweegt hij zijn rug verkrampt, in plaats van soepel en vanzelfsprekend. Door die kramp, verergert de pijn weer. Maar die rug is helemaal niet zo kwetsbaar. Met oefeningen en in gesprekken laten we dat Willem ervaren en tot dat inzicht komen. En ook de website www.retrainpain.org helpt hem daarbij. Zijn pijn is veel minder geworden.

Het mag duidelijk zijn: pijn gaat niet alleen over fysieke schade, maar wordt ook bepaald door andere factoren, gedachten en interpretaties. Bij Fysio Sluijters helpen wij die kluwen mee te ontrafelen, zodat langdurige pijn structureel kan verminderen.