Spierpijn

Heeft u zich uitgesloofd in de sportschool, een hele dag geklust of een lange fietstocht gemaakt? Grote kans dat u de volgende dag spierpijn heeft. Dit is vaak onschuldig en speelt op als u een fysieke inspanning levert die u niet (meer) gewend bent. Het is een teken dat u te veel van uw lichaam heeft gevraagd.

Duur spierpijn
Na de inspanning duurt het zo’n 24 tot 48 uur voordat de pijn in de spieren opkomt. Meestal bent u er binnen een paar dagen weer vanaf. Het is belangrijk dat u rustig door blijft bewegen, maar de spiergroep even niet te zwaar belast. Merkt u na een week nog geen verbetering? Dan is het verstandig om eens langs de huisarts te gaan.

Wat te doen bij spierpijn
Naast rusten kunt u een warm bad nemen om uw spieren te ontspannen. Daarnaast kunt u de pijn verlichten met pijnstillers of een spierwrijfmiddel. Om de kans op spierpijn in de toekomst te voorkomen is het belangrijk dat u de warming-up en cooling-down niet overslaat. Met een goede warming-up bereidt u uw spieren voor op de activiteit en met een cooling-down brengt u uw spieren langzaam weer tot rust.

Fysiotherapie bij het voorkomen en verhelpen van spierpijn
De kans op deze pijn neemt af, als u de spieren in dit specifieke lichaamsdeel versterkt. De (sport)fysiotherapeut stelt graag een set oefeningen voor u samen gericht op het voorkomen en verhelpen van spierpijn, rekening houdend met uw situatie en doelen.

Deze behandelmogelijkheden kunnen u helpen bij uw klacht